Click to add kicker Farledsprosjektet i Borg havn satt på vent – igjen Farleden inn til Borg havn har ikke vært mudret på 28 år. Nå har Kystverket etter kommunikasjon med Nærings- og fiskeridepartementet, avlyst anbudskonkurransen om mudringen, som skulle ha startet 1. september.
Geminor doblet i Østfold Gjenvinningsselskapet Geminor dobler kapasiteten for mottak av ballet RDF til Borg havn.
Nærmere enn noen gang Kystverket planlegger å starte mudringen i farleden til Borg havn i september i år.
Click to add kicker Ny skreddersydd dør-til-dør shortsea-løsning Samskip og Viasea samarbeider om pålitelige sjøtransportløsninger mellom Oslofjorden, Rotterdam og UK.
Click to add kicker Volumnedgang i Oslofjord-havnene De sju store containerhavnene fra Kristiansand i sør til Borg i øst, har mistet betydelige volumer de siste årene. Men det er store svingninger innad blant havnene.
Kaffepraten med Andersen & Mørck AS: Andersen & Mørck: Allsidighet som suksessformel ØRA: Et stort produktspekter av logistikktjenester, ikke minst rettet mot det lokale næringslivet, har gitt Andersen & Mørck AS et solid fundament for fremtiden.
Kystverket skal forbedre farleden til Borg havn Kystverkets prosjekt, Innseiling Borg havn, har planer om å starte mudringen utenfor Fredrikstad neste høst. Målet er å deponere de reneste mudringsmassene i et sjødeponi i Fredrikstad kommune.
Norske Havner om NHO LT Sjø og Havn: - Et supplement, ikke en konkurrent Norske Havner ønsker den nye interessegruppen velkommen som et nyttig supplement for å styrke havnenes og sjøtransportens rammevilkår.
Borg Havn: Hydrogen-satsing for industri og skipsfart på Øra Viken Hydrogen og Borg Havn inngår intensjonsavtale med Kronos Titan om å levere hydrogen til produksjonen i Fredrikstad.
Samarbeid i Oslofjorden sprer seg til Europa Havnesamarbeidet «Utslippsfri Oslofjord» skal bidra til å forenkle overgangen fra fossile til fornybare drivstoff for rederier og andre kunder. Barrierer skal brytes i forbindelse med det grønne skiftet ved å tilby felles løsninger og ha en felles miljøpolitikk.
Bidrar til kraftig godsøkning – De er både fremoverlente og løsningsorienterte - Dette vil øke både godsvolum og trafikk over Borg Havn betydelig.
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2023: Denofa i sjokk og vantro i Borg havn På sensommeren 2023 skulle etter planen mudring starte i Borg havn og Røssvikrenna, den indre delen av innseilingen til Øraterminalen og Denofa. Men i forslag til statsbudsjett for 2023 er det ikke satt av en krone!
En nøkkelrolle i avkarboniseringen Åpnet Europas største i Borg Havn Nylig åpnet Hydrovolts nye fabrikk på Øra, med en rekke næringslivsledere og politikere tilstede. Anlegget har kapasitet til å resirkulere 12.000 tonn batteripakker årlig, tilsvarende rundt 25.000 elbilbatterier.
Fremtidsløft Storinvestering for Borg Havn Helelektriske LBS 420 E er den siste utvidelsen av Liebherrs mobile havnekranproduktserie – og nå har Borg Havn IKS bestilt Norges første.
Containerrekord og ny havneterminal for Borg Havn – Nei, Moss Havn er ikke den nest største containerhavnen i Oslofjorden Opptellingen er klar – og 2021 endte 7,7 prosent vekst i antall containere målt i TEUs sammenlignet med 2020, melder Moss Havn KF.
– Sjøfrakt er godsets kollektivtransport Ett containerskip erstatter 24.300 årlige trailertransporter Ett containerskip med ukentlige avganger kan erstatte hele 24.300 årlige trailertransporter. Det vil si rundt 467 trailere hver gang skipet klapper til kai for å losses. Derfor er havnene viktige for det grønne skiftet.
Nytt om navn Koordinerer havne-logistikken Jeanette Sælen Nicolaisen er ansatt som logistikk-koordinator i Borg Havn IKS.
Bærekraftig sjøfrakt-speditør på Øra Får godset trygt i havn Andersen og Mørck (A&M) håndterer rederienes fraktlinjer til de store europeiske havnene og ser et stort vekstpotensial for bærekraftig transport.